Problem med fjärrlåsning och larm

I detta forum skriver vi om övriga modeller.
Skriv svar
brw
Bilmodell: Skoda Superb 1,9 TDi
Kontakt:

Problem med fjärrlåsning och larm

Inlägg av brw »

Hej
Jag har en Skoda Superb 1,9 TDI från 2003 som jag nu har fått problem med larmet och fjärrkontrollen till centrallåset på.
Det hela började en dag för några månader sedan då jag kom till bilen för att låsa upp men det gick inte med fjärrkontrollen. Det slutade med att jag fick låsa upp bilen med nyckeln i dörren och då gick ju såklart larmet. Jag startade bilen och åkte iväg med larmet tjutande. Tjutandet slutar efter ca 45 sekunder och blinkandet upphör efter ett par minuter och sedan uppstår ju samma problem när man öppnar dörren igen för att gå ut ur bilen dvs. börjar tjuta och blinka. Till slut lyckades jag hitta säkringen för larmet och plockade ur den. Efter några dagar fungerade plötsligt fjärrkontrollen och jag kunde låsa upp utan att använda låset i dörren. Jag satte tillbaka säkringen i larmet för att ”larma av” bilen. Jag lät säkringen sitta kvar och det fungerade några dagar tills samma fel uppkom igen.
Nu har inte fjärrkontrollen fungerat att låsa upp med på några månader och bilen är fortfarande ”larmad” men säkringen sitter dock inte i. Det känns lite frustrerande när detta inte fungerar… speciellt när man har handlat och kommer med 4 fulla matkassar och måste gå runt bilen för att låsa upp i dörren. Bilen är ju ändå från 2003 och jag har många vänner som har bilar som är betydligt äldre än så, dock inte Skoda, och där fungerar centrallåset med fjärrkontrollen. För mig känns det numera som om det skulle vara en lyx eller extrautrustning att ha denna funktion.

Jag har varit i kontakt med min Skodaverkstad som läst av felminnet men tyvärr kommer det inga fel på den diagnos de får ut. De har även programmerat om båda nycklarna och det fungerade inte.
Jag har även varit i kontakt med firman som installerade larmet (Carguard) när bilen var ny och de tror att det är något med styrboxen för mottagaren av centrallåsenheten.
Jag har även kollat alla säkringar och centrallåset verkar gå på samma som innerbelysningen och den fungerar ju utmärkt.

Man blir så trött på sådana här skitproblem så man får nästan lust att bara skicka ner bilen i ån och köpa en ny. Man har liksom inte tid att skruva ner hela bilen och hoppas att man hittar ett fel när man inte ens vet var man ska leta.
Sitter det någon elektronik i dörrarna som har med centrallåset att göra? Jag har upptäckt att det är mycket vatten i tröskeln vid förardörren när det har regnat kraftigt… Det rinner ju ner vid fönstret så man vet ju inte om det kan vara något med det. Det kanske kan vara något kabelbrott i dörrens kablar vid gångjärnet? Var sitter centrallåsmottgaren monterad?

Är det någon som har tips på vad som kan vara fel eller har haft något liknande som hittat en lösning på problemet?
Mycket tacksam för tips!
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Problem med fjärrlåsning och larm

Inlägg av maverick »

Har du bytt batteiet i sändaren? Verkar som att du missat detta första steg i felsökningen.
brw
Kontakt:

Sv:Sv:Problem med fjärrlåsning och larm

Inlägg av brw »

Hej

Jo jag har bytt batteri i båda sändarna... dock lyste det rött när man tryckte på knapparna redan innan jag bytte batteri så det kanske inte var dåligt batteri men nu är iaf detta bytt.

Förra helgen så bestämde jag mig för att gå till botten med detta fel.
Först började jag med att ta bort batteripolerna minst 10 min efterom jag läst att detta kunde nollställa komfortstyrdonet men det fungerade inte. Det enda som hände var att jag inte längre får igång stereon utan behöver någon fyrsiffrig kod som jag inte hittar någonstans så det lär väl kosta mig ett par hundra och få den från Skodaverkstaden.

Sedan rev jag ner halva instrumentpanelen och mattan under förarsätet och tog min fram till komfortstyrdonet som sitter i en liten svart plastlåda under mattan. Jag har ju läst att det kan vara fukt och lätt bli oxider på kontakterna så jag tog isär och kunde inte hitta något fel eller någon tendens till oxider så jag kollade alla kablar så gott jag kunde men det är ju så mycket kablar så man vet ju inte vilka som går till vad. Tyvärr hittade jag inget fel så jag besökte en kompis som har USB-kabel som man kan läsa av felminnet i bilen och fick fram följande felmeddelande:

01330 - Centralstyrdon för komfortsystem (J393)
53-10 Matningsspänning för liten - Intermittent

01179 - Felaktig nyckelprogrammering
35-00--

sedan några som klagade på förbidningar till stereohögtalarna...

00668 - Spänning klämma 30
07-10 Signal för låg - Intermittent
00878 - Förbindningar till högtalarna väntster fram
44-10 - Kortslutning - Intermittent
00879 - Förbindningar till högtalarna höger fram
00880 - Förbindningar till högtalarna väntster bak
00881 - Förbindningar till högtalarna höger bak

Är det någon som fått likande eller har några vidare tips om vad som kan vara felet som orsakar allt?
c014
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Problem med fjärrlåsning och larm

Inlägg av c014 »

Vill bara inflika att jag tycker det är sjukt jobbigt att larmet går när man använder nyckel för att låsa upp dörren. Fattar inte varför, har man nyckel så har man uppenbarligen tillgång till bilen.

Sedan har jag inte riktigt fattat om det är 2 separata larm, 1 från skoda och ett från carguard. Ett blinkar vid framrutan, och ett vid låsknapparna på insidan.
mija

Sv:Sv:Sv:Sv:Problem med fjärrlåsning och larm

Inlägg av mija »

Anledningen till att larmet ej larmar av när man låser upp med nyckeln i låscylindern är att det krävs för att larmet ska vara godkännt för självriskeliminering från vissa försäkringsbolag.

Vissa modeller har ett originallarm och i vissa fall är det godkännt då finns det ingen anledning att montera ett tillbehörslarm.

Information om din bil har godkännt larm kan du få hos din återförsäljare.
brw
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Problem med fjärrlåsning och larm

Inlägg av brw »

Jag har dock inget fabrikslarm i bilen utan enbart centrallåset och sedan eftermonterat Carguard-larm men jag kan hålla med om att det borde larma av när man kör med nyckeln i låset för då har man ju tillgång till bilen.

Dock verkar det ju vara något med spänning... det var någon som skrev till mig på ett annat forum som heter Briskoda att jag kanske borde byta batteriet men jag vet inte... låter ju konstigt om det skulle vara det när allt annat fungerar.

"I might just be able to help you here, it's a long shot so it might not be the solution, but try to get a meter to test the alternator output, and battery condition, iirc your car is 4 years old now? the manual advises to replace the battery at 4 years.

I'm telling you this because a few weeks back I had the alternator light on, I replaced the alternator with a recon unit and it lasted 6 hours before the light returned, I got another alternator and was loaned a new battery, this solved the problem and although my old battery would start the car fine and appear charged by way of the magic eye I think it was dragging the alternator's out by making them run flat out trying to keep the charge up, as you are having electrical gremlins a new battery might be a good place to start, with the radio code, if you leave the unit on for a short time the ecu should recognise it and automatically restore it, the code iirc is there incase someone steals the radio and tries to use it in another car, I'm almost certain the radio is paired to the car, hth. "
maverick
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Problem med fjärrlåsning och larm

Inlägg av maverick »

[quote]Jag har dock inget fabrikslarm i bilen utan enbart centrallåset och sedan eftermonterat Carguard-larm men jag kan hålla med om att det borde larma av när man kör med nyckeln i låset för då har man ju tillgång till bilen.[/quote]

Med en skruvmejsel i låset har man också tillgång till bilen i så fall.
brw
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Problem med fjärrlåsning och larm

Inlägg av brw »

Ok.. jag trodde det satt någon elektronik som kände av koden från nyckeln i dörren som i sin tur kommunicerade med komfortboxen.
maverick
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Problem med fjärrlåsning och larm

Inlägg av maverick »

Nej, koden till larmet skickas när du trycker på låsknappen på fjärren.
skallie
Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Problem med fjärrlåsning och larm

Inlägg av skallie »

Med orginallarm på Octavia II kan man öppna med nyckel också, MEN man måste slå på tändningen snabbt (inom ca 10 sek) annars går larmet igång.
brw
Kontakt:

Inlägg av brw »

Nu har jag fått ordning på fjärrlåsningen genom att lämna in bilen hos skodaverkstad. De bytte comfort-styrdonet till ett begagnat sådant och det kostade mig totalt 3000 kr.

Nu har jag däremot fått ett annat bekymmer som irriterar ganska mycket.

När jag låser bilen så öppnas bagageluckan så jag måste lyfta luckan och stänga den varje gång jag låst bilen. Knappen har slutat att fungera så det enda sättet att öppna bagageluckan är att låsa bilen och öppna den igen för att kunna få upp luckan.

Det kanske kan vara själva knappen som rostat sönder eller något som sedan skapar kortslutning i öppningsanordningen.

Har någon haft liknande?
Andrej

Inlägg av Andrej »

Hej!

Jag hade en Octavia 05 innan och där upplevde jag problem med just bakdörren att larmet triggades igång när man öppnade bilen med nyckeln. Jag hade också Blueguard eller vad de nu heter det extralarmet. Mycket mer nöjd med orginallarmet jag har idag. Dock lite väl känsligt, larmar om en buss kör förbi för nära... fast det får man kanske se något possitivt i.
Andrej

Inlägg av Andrej »

[quote]Hej!

Jag hade en Octavia 05 innan och där upplevde jag problem med just bakdörren att larmet triggades igång när man öppnade bilen med nyckeln. Jag hade också Blueguard eller vad de nu heter det extralarmet. Mycket mer nöjd med orginallarmet jag har idag. Dock lite väl känsligt, larmar om en buss kör förbi för nära... fast det får man kanske se något possitivt i.[/quote]

För att förtydliga dett lite... så larmade det när jag klickade på att bakluckan skulle öppnas på nyckeln.
brw
Kontakt:

Inlägg av brw »

Hej
Återkommer med lite mer detaljer och en fortsättning på detta problem med fjärrkontrollen och larmet mm.

Jag har bytt centralstyrenheten som sitter under golvet vid förarstolen hos en skodaverkstad. Efter bytet så öppnas bagageluckan varje gång som jag låser bilen och jag blir tvungen att gå och stänga den för annars piper det när jag kör att luckan är öppen. Det går alltså inte att öppna via knappen på bagageluckan utan jag måste låsa och sedan öppna bilen för att luckan ska öppnas.

Det har under en lång tid varit mycket rost på bagageluckan kring regskyltsbelysningen och knappen där man öppnar luckan så jag har varit in till skoda för att få detta på garantin vilket jag nu har fått.
En ny bagagelucka inkl skyltbelysning och ny knapp för att öppna bagageluckan. Dock kvarstår problemet med att det inte går att öppna bagageluckan via knappen samt att när jag låser bilen så öppnas bagageluckan. Skoda påstår att boxen som sitter i golvet vid förarstolen är felprogrammerad vilket jag tycker är lite konstigt men det kanske kan vara så. Därför undrar jag om någon haft liknande fel och kanske har någon lösning på detta problem.
hajru@hotmail.com
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Inlägg av hajru@hotmail.com »

[quote]Nu har jag fått ordning på fjärrlåsningen genom att lämna in bilen hos skodaverkstad. De bytte comfort-styrdonet till ett begagnat sådant och det kostade mig totalt 3000 kr.

Nu har jag däremot fått ett annat bekymmer som irriterar ganska mycket.

När jag låser bilen så öppnas bagageluckan så jag måste lyfta luckan och stänga den varje gång jag låst bilen. Knappen har slutat att fungera så det enda sättet att öppna bagageluckan är att låsa bilen och öppna den igen för att kunna få upp luckan.

Det kanske kan vara själva knappen som rostat sönder eller något som sedan skapar kortslutning i öppningsanordningen.

Har någon haft liknande?[/quote]
Skriv svar