Statistik "Galvsläpp"

I detta forum skriver vi om Skoda Yeti.
Sacken1
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Statistik

Inlägg av Sacken1 »

Jodå, min bil hade rost både över och under dörrlisten, även om ca 70% av angreppen fanns långt ner på dörrarna.

Varför rostar bilen inte i miljöer utan salt? Jag tror säkert att den gör det, men tack vare saltet så blir förloppet mycket aggressivare.

Kan jämföra med Biltemas galvaniserade och inplastade stålwire.
20m wire har jag använt i havsnära miljö på västkusten, och i båda ändar har jag tätat med Sikaflex för att inte vatten skall tränga in.
Efter 3-4 år så rostar kabeln på ca 15 ställen, dvs nästan ett ställe per meter. Hur kan detta ske om plasten som omger wiren är oskadad?

Du kan också fundera över varför många elektronikkomponenter måste "bakas" innan montering. Plasten på många komponenter drar åt sig fukt och då måste komponenterna placeras i värmeskåp upp till ett par dygn för att fukten skall gå ur, annars klarar de inte lödprocessen. Så även om plast kan verka vara ett idealiskt material så suger även plast åt sig vatten.
Är tyvärr ingen kemist som kan förklara förloppet som händer då salt och vatten angriper den lackerade plåten. Tror inte de lackerare jag träffat på kan påvisa eller beskriva den kemiska reaktionen heller, däremot så tror jag att en stor lackeringsfirma som åtgärdar många hundra bilar årligen kan se ett samband mellan olika bilmodeller och miljöer.

Med vänlig hälsning

Anders
Mackan71
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Statistik

Inlägg av Mackan71 »

Jag har precis fått tillbaka min Yeti från omlackning av alla fyra dörrar. Den hade fått galvblåsor på vänster bakdörr. Jag såg när jag köpte bilen i september att den hade en del stenskott som var lagade och nu i maj hade det blivit blåsor som sprack.
Jag fick förklarat för mig att det är för tunn lack från fabrik och att blåsorna uppkommer av fukt under lacken vid stenskott.
Min bil hade inga stänkskydd, vilket jag nu köpt och monterat fram eftersom den här bilen fyller sitt syfte att gå på landsbygden, små vägar och grusvägar en del. Fick mycket bra service av verkstaden och hoppas nu att den håller sin fina röda färg där den ska.
Har haft Passat innan som också haft lackproblem (tydligen vanligt även där).
Trist då Yetin annars är en mycket härlig bil att äga och köra. Här räddade verkstaden mig med snabbt och proffsigt agerande. De sa att de lägger tjockare lack vid omlackningen.
175GD
Bilmodell: Skoda Octavia Elegance Stv
Kontakt:

Sv:Statistik

Inlägg av 175GD »

Da skal min Yeti inn til omlakkering av alle 4 sidedørene. Det er en 2012 140CR Elegance. Kjøpt ny i England, heldigvis ved ratt og pedaler på rett side:-)
Kjørt ca 23.000 km. 2 vintre i trafikksikkerhetens saltlake.
Har funnet 11 lakkbobler i lakken. Kun funnet på sidedørene. I tillegg sa kundemottakeren at det var slitasje på lakk der den ligger mot pakning.
Reparasjonen innebærer også fjerning av den vertikale pakningen i forkant av bakdørene. Denne forårsaker visstnok mye av lakkslitasjen.
Jeg har ikke tro på at galvaniseringen av kjøretøy blir gjort for at vi skal ha en rustfri bil. Komponentene blir nok heller galvanisert av produksjonstekniske årsaker (les: redusert friksjon ved forming). Skal innrømme at dette bare er en spekulasjon fra min side, men har til hensikt å finne ut hvor ren sink det er på platene.
175GD
Bilmodell: Skoda Octavia Elegance Stv
Kontakt:

Sv:Sv:Statistik

Inlägg av 175GD »

Fikk Yetien tilbake fra VAG lakkeringsverkstedet i dag. 4 sidedører omlakkert på garanti. Vertikal tetningslist begge sider fjernet. Fikk beskjed om at grunnlaget for garantireparasjonen var lakkslitasjen mot den vertikale tetningslisten.
Den utførte lakkeringsjobben er grufull. Nede på den ene døren dekker ikke blåfargen så der skinner det hvitt gjennom. Alle dørene har støvkorn i lakken. Enkelte steder er det noe som ser ut som flate lakkdråper. Tror jeg blir nødt til å klage på dette. Det er jo tross alt noe som Skoda blir fakturert NOK 24.000,- for.
Huggar´n
Bilmodell: Skoda Yeti 4wd
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Statistik

Inlägg av Huggar´n »

Vår yeti tsi 1,8 4wd -11 uttagen okt 10 har inga galvsläpp.
Däremot är skärmkanter utsatta för stenskott fast vi kör asfalt mest.

Det kontrar bilföretagen oavsett märke med att det beror på kommunen som använder sten istället för sand vis halkbekämpning.

Har haft det på tapeten och vi har väl allla märkt att sten på asfalt, is gör att bilen rullar i sidled, halkar en del vid inbromsning m,m.

Dagens lack vattenbaserad ett stort problem också tvivlar på att
det kan vara en så besparing på miljön....
fabbe1
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Statistik

Inlägg av fabbe1 »

[quote]Vår yeti tsi 1,8 4wd -11 uttagen okt 10 har inga galvsläpp.
Däremot är skärmkanter utsatta för stenskott fast vi kör asfalt mest.

Det kontrar bilföretagen oavsett märke med att det beror på kommunen som använder sten istället för sand vis halkbekämpning.

Har haft det på tapeten och vi har väl allla märkt att sten på asfalt, is gör att bilen rullar i sidled, halkar en del vid inbromsning m,m.

Dagens lack vattenbaserad ett stort problem också tvivlar på att
det kan vara en så besparing på miljön....
[/quote]
Det finns många bilmärken som inte har speciella problem med rost, vattenbaserad färg har använts sedan 70talet, dagens bilar rostar mindre än då man använde lösningsbaserad färg.
Vad det gäller miljön så är det ju självklart att vatten är bättre än Lacknafta, Xylen och liknande.
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Statistik

Inlägg av andreas1 »

Vad har du för källa på dina påstående?
Att vattenbaserad lack har biltillverkare använt sen 70 talet
Och att vattenbaserad färg rostar mindre??
Vad jag vet börja vattenbaserat användas på 2000 talet .
Sen när man använder vattenbaserad krävs alltid klarlack även på solida lacker vilket man slapp på lösningsmedelbaserad.
Volvo prova väl vattenbaserat 1975 , var då bilarna rosta upp fullständigt på kort tid.
Mercedes har haft problem i många år med att skärmar huvar mm rosta sönder på ganska nya bilar.
sojamannen
Bilmodell: Yeti Elegance TDI 2.0
Kontakt:

Inlägg av sojamannen »

Suck, här är en Yeti till med bubblor på dörrarna å bakluckan . . .

Black Magic pärleffekt, årsmodell 2012. Flesta bulorna nedanför plastlisten på dörrarna, samtliga dörrar. 3 - 4 utbuktningar per dörr. Rost även på insidan samt kanterna. Rost där färgen skavt av mot gummilisten mellan fram och bakdörrarna. Även rostskada på bakluckan, märkligt nog några bubblor som inte har synliga stenskottshål???

Karossen har klarat sig bra, på liknande stenskottsskador på all plåt förutom dörrarna syns bara grundfärgen, är man där med lackpenseln så fort man upptäcker dem så händer det inget.

Övrigt är Skodaemblemen vitgrumliga, både fram å bak. Ser ut som vitrost under lacken.

Åker till Skoda för skadebesiktning i morgon bitti, liten tröst är att jag fortfarande har lackgarantin kvar (levererad 23 okt 2011).

Men även om lackfirman (som Skoda anlitar) gör ett bra jobb, kvarstår väl problemet med undermålig galvaniseringsskydd. Vad händer när jag får ett stenskott efter omlackeringen? Då lär fukten krypa in i grundfärgen mellan plåten och nylackade färgskiktet, då kommer blåsorna igen.

Eller är de så seriösa så att de slipar ned till plåten å grundar med epoxiprimer, sen grundfärg, lack och klarlack? Då finns det en chans att dörrarna håller ett tag . . .

Kanske borde man skydda dörrarna under plastlisten med 3M´s genomskinliga skyddsfilm mot stenskott.
Huggar´n
Bilmodell: Skoda Yeti 4wd
Kontakt:

Inlägg av Huggar´n »

Min bil blev filmad efter klagomål att stenskott blästrat skärmkanter lite.
VAG stod för det.
Filmat transparent folie alla dörrkanter och skärmkanter blev toppen !!
Nu finns det ju plastskärmkanter att montera på men då rostar det väl under...
Då är det bättre med folien.
För övrigt har jag stänkskydd orginalmonterat.
sojamannen
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Statistik

Inlägg av sojamannen »

Fundering . .

Det enda beöver väl inte utesluta det andra?

Plastfilm är säkert kanonbra, efter omlackeringen av mina dörrar kommer jag med säkerhet att filma både skärmkanter och nedre delen av dörrarna samt bakluckan.

Men plastskärmar breddar skärmarna och minskar säkert stensprutet från däcken mot bakdörrarna.

Någon med sådana erfarenheter?
polara61
Bilmodell: Skoda Yeti
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Statistik

Inlägg av polara61 »

Hej.
ny medlem här. Jag har också rost i nederkant/bakkant framdörrarna. Bilen är tillverkad mars 2011.
Har varit i kontakt med plåtverkstaden där jag köpt bilen och
de fotade och skulle höra av sig. Detta var i april och jag har ännu inte hört ett ljud.
Tittar på alla Yetis jag ser och har hitills inte sett en till med samma
problem som jag har.
sunnysideup

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Statistik

Inlägg av sunnysideup »

[quote]Hej.
ny medlem här. Jag har också rost i nederkant/bakkant framdörrarna. Bilen är tillverkad mars 2011.
Har varit i kontakt med plåtverkstaden där jag köpt bilen och
de fotade och skulle höra av sig. Detta var i april och jag har ännu inte hört ett ljud.
Tittar på alla Yetis jag ser och har hitills inte sett en till med samma
problem som jag har.
[/quote]

Det är bara att ligga på Verkstaden. Hade själv en Passat 2006 (3,5 år gammal) tidigare med rostig bakluckan. Fick ringa dom flera gånger innan dom till slut tog in den.
Jag har själv tittat på åtskilliga Yetis årsmod 10-11. Minst 10 st och alla utom en hade blåsor. En 2011a hade riktigt mycket runt hela dörrhörnen på framdörrarna.
sojamannen
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Statistik

Inlägg av sojamannen »

Nu är Yetin på lackverkstaden. De målar om samtliga dörrar, baklucka samt byter ut gummilisterna som sitter runt rutorna och dörrkanten. Den blir borta i elva dagar.

Värt å nämna är att Skoda haft problem med gummilisterna som går runt bakdörrarna, de skaver mot framdörrarnas bakkant och nöter bort färgen. Såklart med rost som följd. Det har gått ut teknisk bulletin om detta, de byts ut på garanti. Bytet sker på verkstaden då den listen sitter ihop med gummilisten runt rutorna, alltså måste sidorutorna monteras ut.

Så, ni som har första versionen av Yeti (innan facelift), även ni som haft turen att inte drabbas av galvsläpp, se till att åka till Skoda å få listerna bytta, annars rostar framdörrarna!

Som det inte vore nog så har jag upptäckt att växellådan (manuell 5-steg) tjuter vid exakt 1850 RPM på tredje växeln. Samt att dubbelmassesvänghjulet knackar på tomgång, fjädrarna är troligtvis slut.

Lösningen blev ny växellåda och nytt svänghjul.

Lyckligtvis går detta på garantin, men jag blir av med bilen ytterligare tre dagar . . . .
Timo
Bilmodell: Skoda Yeti
Kontakt:

Inlägg av Timo »

Jag har precis pratat med Skoda Stockholm där jag fått avslag på mitt ärende pga att jag inte visat upp bilen för verkstaden innan lackgarantin gick ut. Jag anmälde skadan innan 3 års gränsen, detta i samband med att jag servade bilen. Blev då ombedd att kontakta Skoda i Södertälje som genomöfr besiktning av kaross/rost problem. Glad i hågen ringde jag dit, de har så många skade anmälningar så den tid jag fick låg 4 månader bort. Funderade inte så mycket mer utan tackade ja till tiden, när bilen väl visades upp så fick jag då beskedet att garantitiden gått ut och därför avslag.

Har förstås inte accepterat beslut utan tagit det vidare, Skoda skall återkomma i ärendet. Jag frågasatte förstås rimligheten i att det skulle vara mitt fel att garanti tiden han gå ut då de helt klart har kapacitetsbrist i sin plåtverkstad.

Fortsättning följer.
vw bubbla
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Inlägg av vw bubbla »

Hej här är en till med galvsläpp på skoda yeti 2014. Jag var tvungen att äga bilen i 6 månader innan de kunde åtgärda detta fel. Nu har det gått 6 månader och ja rosten kommer som ett brev på posten. Troligen kommer de inte att kunna fixa till galvsläppen på grund av att rosten kommer att komma tillbaks med en gång om de inte blästrar och lägger på rätt grundfärg. Galvsläppen är på följande ställen alla dörrar så väl ovanför listen som under, båda bakskärmarna. Bakluckan har än så länge klarat sig, när jag ändå måste lacka om allt detta så kommer jag även att lacka om framskärmarna, huven och beklädnaden fram på grund av stenskott. Det roliga i kråksången är att den som besiktigade bilen sa att galvsläppen beror på stenskott men de kunde inte lacka om alla delar i fronten på grund av stenskotten. Ja ja skit samma jag lackar ju själv så jag skiter i detta men jag kommer att vara än noggrannare efter detta och syna av bilen efter varje tvätt. Jag har en skoda octavia 2014 också den har inte dessa problem ännu, jag har haft två RS o de hade galvsläpp på bakluckan under nummerskylten. Jag vet då jag jobbar på lackverkstad hur ofta det är fel på VAG bilarna tyvärr men jag kan inte säga att de är värre eller sämre än något annat märke.
Kellys Heroes
Kontakt:

Inlägg av Kellys Heroes »

Skulle ju varit löst på 2014 års modell...
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-rostproblem-pa-skoda
Skriv svar