Dålig kupevärme

I detta forum skriver vi om Skoda Superb.
Mandreasson
Bilmodell: Skoda superb 2016
Kontakt:

Dålig kupevärme

Inlägg av Mandreasson »

Jag har en Skoda superb 2016.
Efter sommaren så har värmen i kupén blivit väldig dålig. Motor temperaturen går snabbt upp till normal nivå men värmen till kupén uteblir. Det är först efter kanske en timmes körning som det börjar komma varmluft. Dock inte så bra som det var förra vintern. Skodaverkstaden hittade inga felkoder och vill nu byta hela värmepaketet...
Har någon annan varit ute för samma problem?
marcusronnqvist
Bilmodell: Skoda Superb 2.0tdi dsg 2017
Kontakt:

Re: Dålig kupevärme

Inlägg av marcusronnqvist »

Hej
Har upptäckt samma problem i min superb nu, skulle verkligen uppskatta om du kommit någon vart i din felsökning
Mandreasson
Bilmodell: Skoda superb 2016
Kontakt:

Inlägg av Mandreasson »

Hej.
Ingen konkret lösning ännu. Men mekonomen la lite felsökningstid (1500kr) med bla spolning och omkodning och det har gjort att det nu kommer mer värme. Dock inte lika snabbt som tidigare. Deras nästa steg är att byta lock till expansionskärl och om det inte påverkar, byta värmeväxlare. Ny växlare tar dom ca 3000 för plus två timmars jobb. Skoda ska ha runt 10.000 plus jobb.
Hör gärna av dig om du finner ut något. Det kan ha något med ac också. Mer värme kommer då den stängs av.
Jonas H
Bilmodell: Superb
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Samma här, verkar inte vara helt ovanligt med dålig flöde genom värmeväxlaren. Prova att känna på rören nere vid gaspedalen, kan du hålla kvar handen är det nog ganska tätt. Ganska enkelt att byta så 10k låter dyrt.
Lloyd
Bilmodell: Superb
Kontakt:

Inlägg av Lloyd »

Jag får bara kalluft på fötterna och till baksätet, framrutan och dom övre utblåset så kommer det bra med värme.
Men det blåser alltså ute kall luft överallt annars.
Är det någon som har någon aning vad det är för fel?
Skriv svar