Misfire Cyl 2, sotigt tändstift

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Fubbelubbe
Bilmodell: Fabia II
Kontakt:

Misfire Cyl 2, sotigt tändstift

Inlägg av Fubbelubbe »

Hej.
Ny fabia-ägare här.

Köpt en 1.4 med BXM-motor från 2009.
Bilen misstände vid köp på cyl 2 varpå jag bytte stift och spole. Raderade felkod som inte kommit tillbaka dock ingen förbättring i gång. Ganska överdrivna vibrationer på tomgång och tvekande accelaration. Puttrar en del om avgaserna vilket jag antar tyder på att motorn går fetr

Tog ut samtliga tändstift igår igen och märker då att stift nr 2 blivit väldigt sotigt pånytt(efter 4 dagar, endast kört bilen korta sträckor på någon km)

Inga varningar i instrumentpanel eller felkoder vad jag kan se. Dags att Byta spridare på 2an?
Tacksam för tankar och tips
PedroC
Bilmodell: skoda
Kontakt:

Re: Misfire Cyl 2, sotigt tändstift

Inlägg av PedroC »

Hej! Sotigt tändstift på cyl 2 trots nytt stift och spole tyder på att cylindern får för mycket bränsle eller att gnistan inte är tillräcklig. Trasig spridare är en möjlighet, men även kompressionsproblem, läckage i insug eller t.ex. kablage till spolen bör kollas. Jag hade börjat med att testa kompressionen och kanske byta plats på spridarna för att se om felet flyttar sig. Lycka till!
Fubbelubbe
Bilmodell: Fabia II
Kontakt:

Re: Misfire Cyl 2, sotigt tändstift

Inlägg av Fubbelubbe »

Tack för svaret Pedro. Bytte spridare och felet försvann omedelbart. Tack för ditt svar
Skriv svar