Rattpaddlar, troligen dum fråga men...

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
-PEW-
Bilmodell: Skoa enyaq iv 80
Kontakt:

Rattpaddlar, troligen dum fråga men...

Inlägg av -PEW- »

Halloj!
Ny här och ny med Enyaq (köpte mig en begagnad 2023 för någon vecka sedan)

Letat febrilt i den mediokra onlinemanualen, och hittar verkligen inget vettigt.
Sitter rattpaddlarna där för syns skull eller har de någon form av användningsområde?
rqu
Bilmodell: Enyaq
Kontakt:

Re: Rattpaddlar, troligen dum fråga men...

Inlägg av rqu »

Om du är van vid andra bilars paddlande tror jag att du inte märker mycket. Om jag jämför med vår Kia har Skoda ett helt annat beteende, på ett sätt överlägset bättre, och på ett sätt sämre. Jag använder framförallt paddlarna i nerförsbacke elller när farten är lite för hög och jag vill bromsa lite lagom lite en längre stund, när uppnådd hastighet inträffar paddlar jag tillbaka igen. Smidigt vid rödljus när man kan minska farten i 1-3 steg. Sen när du gasar till så tappar den den valda inställningen direkt och du frirullar när du släpper gasen. Jag hatar enpedalskörning så jag använder aldrig B-läget, då misstänker jag att paddlarna inte fungerar?

Min Kia Eniro däremot verkar bara regenerera när man paddlar så där paddlar jag desto mera, den har dessutom en superbra funktion, håller jag in paddeln konstant så stannar den till och med och håller bilen stilla vid rödljuset. Enyaqs hold-funktion är i mitt tycke helt värdelös då den liksom stannar bilen när jag fickparkerar och jag måste gasa till ganska rejält för att byta håll.
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Inlägg av @ndread »

-PEW- skrev: 12 april 2026, 19:19 Halloj!
Ny här och ny med Enyaq (köpte mig en begagnad 2023 för någon vecka sedan)

Letat febrilt i den mediokra onlinemanualen, och hittar verkligen inget vettigt.
Sitter rattpaddlarna där för syns skull eller har de någon form av användningsområde?
De styr regenerering i A-läget. Det sker i tre olika steg (struck tre gånger för högsta läget). När du sedan gasar återgår regenerering till "automatiskt". Praktiskt i backar eller då du håller på att närma dig framförvarande bil ... Då behöver du inte bromsa
-PEW-
Bilmodell: Skoa enyaq iv 80
Kontakt:

Inlägg av -PEW- »

Okej!
Kör i B läget typ alltid.
Så jag ser inte direkt nyttan då den glömmer inställningen hela tiden (som med vissa andra inställningar i bilen)
Kanske ändrar mig om jag kör i backar 🙂
rqu
Bilmodell: Enyaq
Kontakt:

Inlägg av rqu »

B-läget är inget för mig i alla fall. Att kontinuerligt reglera hastigheten med gasfoten är för mig extremt ansträngande för gasfoten. Det är dessutom inte särskilt effektivt då man ofta regenererar vilket inte är 100 procent effektivt, istället för att rulla. Möjligen inne i stan men knappt ens då. Det finns ett antal videor och artiklar på ämnet om man önskar att fördjupa sig i ämnet. Att rulla är min melodi, och sen dutta ned paddeln om jag vill minska något.

Jag tror att det var typ denna jag såg eller nån liknande.
https://youtu.be/KEuUGJLJ8NE?si=hwbRUSbOVBvN2CdJ
bmw_ixen
Bilmodell: Enyaq iV80
Kontakt:

Inlägg av bmw_ixen »

Jag kör alltid med A och Paddlar eller LKA (Lane Keep Assist). Skulle i princip kunna sitta i skräddarställning vissa sträckor :-) Minne? Jag ändrar aldrig Mode. Helt meningslöst och som default vill man väl alltid börja med ingen regen och sen adda 1-3 regen.

Fick lånebil på Ryd glas en gång iform av Polo automat med paddlar, den blev inte så glad när man klickade tre gånger nabbt på nedväxling inför en korsning... Hahaha!
Skriv svar