Det gäller en Skoda Octavia MK3 1.4TSI 2015 motor: CHPA (manuell 6-växlar).
Jag tömde växellådan genom att öppna dräneringspluggen. Tyvärr vet jag inte hur mycket som tömdes då jag hällde den gamla oljan i en befintlig dunk med annan gammal olja i.
Sen började jag fylla på olja i hålet markerat "FYLL" på bilden. Använde tratt och slang.

Redan efter ca 0.6 liter så började det rinna ut olja ur FYLL-hålet.
Jag trodde först att det rann längst slangen, eller att slangen inte var intryckt ordentligt i hålet, men det verkade verkligen vara fullt.
Jag tog även en ren slang och stack in i hålet en liten bit snett nedåt bara någon centimeter och den fick en massa olja på sig.
Fyller jag i fel hål? Det är väldigt märkligt detta. Det är precis som om växellådan bara rymmer 0.6 liter, men det stämmer inte, den ska rymma 2.3 liter.
Vidare då...
Jag ville dubbelkolla att jag verkligen tömt växellådan ordentligt då det fortfarande rann lite när jag satt tillbaka dräneringspluggen första gången, så jag tömte ut oljan IGEN och lät det droppa färdigt ordentligt. Den här gången mätte jag oljan som kom ut, och då var det som väntat bara ca 0.6 liter.
Det känndes definitivt mindre än första tömningen (där originaloljan tömdes).
Jag gör något fel, men jag begriper inte vad.
Bilen står på plan mark.
Min enda slutsats är jag det måste vara något fel jag gör när jag fyller, men som sagt verkar nivån i växellådan vara precis vid hålet trots att jag bara hällt i 0.6 liter. Hjälp!