Jag installerade ny programvara från Powerchip i min Octavia 1.8t -01 för nån månad sen, dom första veckorna kändes ju dom dryga 190 hästarna otroligt pigga, men nu är jag redan sugen på att trimma mer.
Om jag installerar ett Civinco 500 på min 1.8t, kan jag då få samma effekt som RS:n ska få med civinco, ca 215hk ?
Räcker det med ett Civinco 500 och en större turbo för att nå 240hk, eller måste jag göra nåt åt downpipen och intercoolern också?
Hur långt räcker original spridarna? Klarar dom 250hk?
Vad är det för skillnad på min motor och den i RS:n?, jag har ju större turbo och spridare än tidigare årsmod. då det är en -01. Är det bara i programvaran det skiljer?
Vad händer då jag installerar ett Civinco-system på min min bil som redan är chippad? Måste jag återställa den till orginal först?
Mvh Jimmy
Mer effekt !!!
-
Checkster
- Bilmodell: Skoda octavia
- Kontakt:
-
rubank
- Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
- Kontakt:
Sv:Mer effekt !!!
orginal först sedan civincobox annars kan det hända grejer!
-
Nice
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Mer effekt !!!
så som jag uppfattar angående.. så ska det väl koppla på en trimmad bil. bara det att man kan eventuellt inte gå ner till orginal hk.
visste en större turbo gör en hel del. men kopplingen bör du också byta. och en IC gör en del den med
kan ha fel kolla med civinco för att vara på den säkra sidan
visste en större turbo gör en hel del. men kopplingen bör du också byta. och en IC gör en del den med
kan ha fel kolla med civinco för att vara på den säkra sidan
-
Checkster
- Bilmodell: Skoda octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Mer effekt !!!
Jo, kopplingen vet jag om, men jag kör med orginal tills den är slut, först då sätter jag in en kraftigare variant
-
rubank
- Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Mer effekt !!!
vet av erfarenhet att du skall återställa bilen till orginal innan du kör civincos grejer. been there done that!
-
jimyboy
- Bilmodell: Yeti TSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Mer effekt !!!
ja original först sedan civinco, nej det klarar inte 250 hk, rs ens original snurra klarar runt 220 hk vet dock ej vad 1.8t klarar, spridarna bör klara detsamma, men ska du upp ännu högre så bör du byta downpipe avgassystem, LMM, turbo, spridare, koppling.
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Mer effekt !!!
orginal turbon på 1,8t mattas av ordentligt redan runt 220hk, vill du nå 240 hk säkra hk så ny turbo,spridare,större lmm,ic och en BRA mappning, utan en 100 % mappning kan de kvitta, svänghjulet är det som först ger sig och detta vet jag av egen erfarenhet att det redan kan hända vid chippning.. nästa steg är bearbeta toppen och insug osv.. ventilerna hänger inte med uppåt 300hk