Lite teoretiska frågor angående trimning rent generellt.
Skulle en intercooler ge någon som helst effekt på en icke turbo-bil? Är det inte bra att kyla insugsluften på alla bilar för att få en effekt ökning?
Har kollat lite på Fabians 1.4l motorer och läste nånstans att vridet är det samma på 75hk och 101hk modellen. Är inte 101hk rätt mycket fel trimmad om man lyckas trycka ut 26hk men inget vrid mer?
Vad menas med hot-vapor konceptet? och hur funkar det? kan man omsätta det på vilken motor som helst? fördelar/nackdelar?
mvh
Magnus
lite frågor om trimning
-
Snowman
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
-
Korny
- Bilmodell: Seat Leon 4WD
- Kontakt:
Sv:lite frågor om trimning
Hej.
Jag har sett frågan tidigare ang. intercooler på en sugmotor och det ska inte va lönsamt.
Däremot har en kompis till mig med en chippad BMW 325 (192HK orginal) satt på öppet filter, byggt en riktigt bra avskärmning till det och dragit fram rikligt med friskluft till avskärmning. Han upplevde en bra effektökning mellan 2500-4500rpm jämfört med orginal luftfilter.
Mvh David
Jag har sett frågan tidigare ang. intercooler på en sugmotor och det ska inte va lönsamt.
Däremot har en kompis till mig med en chippad BMW 325 (192HK orginal) satt på öppet filter, byggt en riktigt bra avskärmning till det och dragit fram rikligt med friskluft till avskärmning. Han upplevde en bra effektökning mellan 2500-4500rpm jämfört med orginal luftfilter.
Mvh David
-
Tenis
- Bilmodell: Fabia
- Kontakt:
Sv:lite frågor om trimning
Grejen med intercooler på turbobilar är ju att när luften komprimeras i turbokompressorn blir den samtidigt varm. Därför vill man kyla den igen för att få in mer massa luft i cylindern. För det ändamålet funkar ju omgivningluft bra att kyla med eftersom den är relativt sett kallare än insugningsluften. Men om man inte komprimerar luften går det ju inte att kyla luften till kallare än omgivningstemperaturen, om man då inte skulle montera kylslingor typ AC för att kyla insugsluften till kallare än omgivningsluften, men då behöver man en AC-kompressor extra modell kraftig, så det tar nog mer kraft från motorn än man skulle kunna få ut av tempsänkningen.