röd varningslampa med termometer

I detta forum skriver vi om Skoda Fabia RS
johan74
Bilmodell: Skoda Fabia RS
Kontakt:

röd varningslampa med termometer

Inlägg av johan74 »

Min Fabia RS -04 stånkade till och startade lite långsamt häromdagen (-8 grader C), en röd varningslampa tändes (övre vänstra hörnet) med en termometer på sig samtidigt som det piper. Stängde av bilen, startade den igen. Inget fel, kör runt så den får gå varm och kan stänga av och starta igen utan problem. Idag samma fel men nu hjälper det inte att stänga av och starta igen, åkte och ställde den i ett varmgarage över natten. Är bortrest över jul och har inte manualen med i bilen.

Vad är det för lampa? Någon teori varför den tänds? Såg en annan tråd om varning om låg kylarvätskenivå, är "min" lampa den lampan? Ska köra runt 25 mil i morgon.

Tittade lite på glykolen, såg ok ut enligt min bedömning (bra nivå och ingen konstig färg utan rödrosa), nyligen bytt kamrem + pump och fick glykol påfyllt så det torde inte vara något problem med blandningen (men ska även kolla det imorgon).

/Johan
dizapear
Bilmodell: Skoda Octavia RS -05
Kontakt:

Sv:röd varningslampa med termometer

Inlägg av dizapear »

Jag har samma på min Octavia RS. Fattar inte riktigt va det beror på, men det är precis som du beskriver att när motorn är varm kan man stänga av o starta igen så försvinner den. Hoppas inte det är ngt allvarligt. 25 mil är inget emot min 88mil i morgon... :D

Kristian
plutten
Bilmodell: Skoda octavia kombi
Kontakt:

Sv:Sv:röd varningslampa med termometer

Inlägg av plutten »

Jag har en octavia -03. på min bil när denna lampa tändes var det låg nivå i expantions kärlet till kylar vätskan, inte mycket dock men tillräckligt.... Du kan oxå kolla i din instruktions bok till bilen, det brukar stå med där.
johan74
Bilmodell: Skoda Fabia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:röd varningslampa med termometer

Inlägg av johan74 »

Tack för infon! Jag ska köpa en flaska R-glykol och fylla på lite, det verkar rimligt att det sjunker undan när det är kallt, liksom att det inte larmar när bilen har blivit varmkörd och allt har expanderat..

Angående instruktionsbok, jag får väl skämmas lite om den, fick den + servicebok och alla andra papper stulna ur förra skodan jag hade och sedan dess så förvarar jag inte den i bilen. Att de inte finns som PDF på nätet nuförtiden? Tänker lite då och då att jag ska ta med den + extra nyckeln när jag åker bort!
Skriv svar