Avhjälpa "Dieselgate"-fusket eller ej?

I detta forum skriver vi sådant som ej passar i övriga forum.
Skriv svar
erikgz
Bilmodell: Skoda Octavia 2
Kontakt:

Avhjälpa "Dieselgate"-fusket eller ej?

Inlägg av erikgz »

Har en 1,6 liters 105 hk Diesel Octavia II som snart skall in på service och därmed få Volkswagens avhjälpande åtgärd med anledning av utsläppsfusket…

Är detta verkligen är bra att genomföra? Hör spekulationer om sämre förbrukning samt mer sot vilket skulle skada delar i motorn. Volkswagen menar dock att det inte skall bli någon skillnad mot idag.

Min 2012:a har nu gått 17500 mil och jag vill inte ha något strul med den efter att garantier mm ändå har gått ut.

Någon som redan uppdaterat sin bil och har erfarenhet eller någon som tror sig veta något om vad som blir konsekvensen?

MVH Erik
fabbe1
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Avhjälpa

Inlägg av fabbe1 »

Mycket intressant, men det är väl självklart att någon annan parameter måste bli sämre, annars hade man ju inte behövt manipulera värdena, det är också lika självklart att VAG förnekar det.
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Sv:Avhjälpa

Inlägg av andreas1 »

Sotar mer tror jag inte den kommer göra,
Drar mer kommer den att göra frågan är hur mycket.
Vad händer om du inte uppdaterar den? Då är den ju inte rätt klassad och har skoda o vw skyldighet att uppge till vägverket lär bla skatten höjas.
Lite nyfiken vad fick ni ägare för att ni blev blåsta rakt av?
Helt plötsligt ska man ha en bil som dricker mer för vw klantar sig medvetet.
erikgz
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Avhjälpa

Inlägg av erikgz »

Någon ersättning har jag inte hört talas om, såklart… Har nu skrivit till transportstyrelsen med frågan vad som händer om jag inte "åtgärdar". Återkommer här om jag får något svar.

Skatten jag betalar idag baseras på CO2 så egentligen borde jag ju får högre skatt om jag genomför åtgärden och förbrukningen ökar.
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Avhjälpa

Inlägg av andreas1 »

Nu är jag absolut inte jätteinsatt i hur detta funkar exakt.
Men vad jag fattat det som är motorerna för snålt ställda
Isåfall borde co minska trots högre bränsleförbrukning
Inte alltid co o bränslet håller hand i hand.
Däremot borde bilen bli piggare
Rustbucket
Bilmodell: Felicia + Fabia

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Avhjälpa

Inlägg av Rustbucket »

Jag förstår inte...

Handlar inte "dieselgate" om att mjukvaran apassats så att den identifierar ifall en "testcykel" körs, och i så fall stryper motorn så att emissionsvärden hålls.

D.v.s normalt går motorn ostrypt.

Borde inte en uppdetering av mjukvaran då innebära att bränsleförbrukningen minskar, och motorn blir klenare.

Någon som vet?
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Avhjälpa

Inlägg av andreas1 »

Vad jag hörde så ja den gick in i snålläge.
För att få ner utsläppet var man tvungen att öka bränslet.
Anl till fusket var att ägarna ej skulle köpt bilen med den ärliga bränsleförbrukningen.
Kväveoxiden är gas som bildas av förbränd luft.
Mer bränsle mindre luft ger mindre kväveoxid.
Det är alltså kväveoxiden som fusket handlar om
Så har jag fått detta förklarat för mig.
Men vet nån mer eller har bättre förklaring så är jag oxå intresserad av att veta.
Är inte jätteinsatt i dieselbilar.
erikgz
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Avhjälpa

Inlägg av erikgz »

Såhär svarar transportstyrelsen när jag frågar om konsekvenser av att inte uppdatera bilen:

"Hej Erik!

Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2016/14280.

Fråga: Min bil omfattas av "dieselgate". Uppstår det konsekvenser med avseende på fordonsskatt etc. om jag inte deltar i den åtgärd Volkswagen tillhandahåller för min bil? Om ja, vad då? MVH Erik
PNC844

Svar: Nej, det ser jag som mycket osannolikt, det skulle i så fall förutsätta att varje bil får en ny bränsledeklaration och att VW erkänner att omprogrammeringen ger högre bränsleförbrukning/koldioxidutsläpp och det vore nog mycket otaktiskt att gå ut med offentligt.

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen"
Turnigy
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Avhjälpa

Inlägg av Turnigy »

Du kommer bli nöjd med uppdateringen.
1.6 TDI är enda av VAG's motorer som ökar i Hk och vrid,
efter uppdateringen.
Gullhoved
Bilmodell: Skoda Octavia Combi 1,6tdi 4x4 -12
Kontakt:

Sv:Sv:Avhjälpa

Inlägg av Gullhoved »

Hej !

har nyligen fått min 1.6tdi (ofrivilligt) uppdaterad med dieselgate-fixen och jag kan bara säga: gör inte det om ni inte måste. Sämre vrid över hela registret, ffa i botten från tomgång upp till 1500-1700 varv, väsentligt ökad bränsleförbrukning, ffa vid körning korts sträckor med mycket igångdrag samt högfartskörning över 100 km/h. Så Teknikens Värld var inte ute och cyklade med sin artikel i fjol, det var helt rätt på det, även om VAG lyckades ganska bra med att "döda" deras synpunkter. Läs även Vi Bilägares test; de är inne på samma spår faktiskt även om VAG använder VBs artikel till sin fördel. Men de är inne på samma sak; det finns fog att misstänka att bilarna blir svagare på låga varv. De mätte bara från 1700 rpm i sin test, och det är ungefär där kraften kommer efter uppdateringen. Före det är den tämligen död, vilket är ljusårsskillnad mot innan uppdateringen.

Intresserad av att komma i kontakt med någon som återställt eller optimerat sin 1.6 tdi efter uppdatering !
erikgz
Kontakt:

Inlägg av erikgz »

Ofrivilligt? Jag fattar inte, uppdaterar verkstaden bara utan att fråga?? Jag har min bil på plåtverkstaden nu, hoppas de inte tar sig friheter utan ägnar sig åt ärendet jag lämnat in bilen för.
erikgz
Kontakt:

Inlägg av erikgz »

Tack Thomas och Björn för era svar! De är motstridiga, så om vi ansätter att prestandan faktiskt försämras:

Min fundering idag är om det är värt att göra uppdateringen helt enkelt för att garantierna på vissa delar till motorn förlängs? Min bil har gått 20400 mil. Mycket pendling så många mil med varm motor förvisso..

Men hur hade ni andra på forumet resonerat?

MVH

Erik
Skriv svar