Bilen har ingen anslutning!?
-
bmw_ixen
- Bilmodell: Enyaq iV80
- Kontakt:
Bilen har ingen anslutning!?
Sedan imorse så har bilen ingen anslutning helt plötsligt. 2G/3G borde väl varit fixat???
Senast redigerad av 1 bmw_ixen, redigerad totalt 14 gånger.
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Re: Billen har ingen anslutning!?
Se bildtext
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Fick tag på Skoda. Det har varit fullt upp i och med kylan... Men även anslutningen har strulat. Många som inte hade LTE...
Men man ska tydligen rycka säkring 19 för å starta om onlinetjänster.
Men man ska tydligen rycka säkring 19 för å starta om onlinetjänster.
-
rqu
- Bilmodell: Enyaq
- Kontakt:
Det beror väl på hur gammal programvara och kanske hårdvara? Vad har du för årsmodell och programvaruversion?
-
bmw_ixen
- Kontakt:
3.8 på en 2022:a
-
nilsskytte
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Re: Bilen har ingen anslutning!?
Hej
Samma på min enyaq.
Programvara 3,7 årsmodell 2023
Provade rycka säkring 19.
Ingen skillnad förutom att airbag lampan började lysa och vill inte slocka fast jag satt tillbaka säkringen.
Får kontakta skoda supporten!
Samma på min enyaq.
Ingen skillnad förutom att airbag lampan började lysa och vill inte slocka fast jag satt tillbaka säkringen.
-
rqu
- Kontakt:
Varför har du inte 3.8? Har den varnat som min gjorde att det inte gick? Min uppdaterades på verkstaden till 3.8.
Enligt Gemini:
Varför lyser airbag-lampan?
Enyaq (och hela MEB-plattformen) har en sensor i förarsätet som känner av om någon sitter där. Om du sitter i stolen, eller trycker ner dynan med ett knä samtidigt som du pillar med säkringarna, tror bilen att den är "igång".
När du då drar säkring 19 (som också har kopplingar till säkerhetssystem/nödsamtal), registrerar bilen att en kritisk säkerhetskomponent försvann under drift.
Detta sätter en permanent felkod. Till skillnad från en varningslampa för t.ex. låg spolarvätska, slocknar en airbag-lampa aldrig av sig själv, även om du sätter tillbaka säkringen. Den kräver att en verkstad (eller någon med en ODB-läsare som VCDS/OBDeleven) går in och raderar felkoden manuellt.
ME3.8 Denna version, som rullades ut under 2024/2025, var specifikt utformad för att stabilisera uppkopplingen inför nedstängningen av de gamla näten. Den förbättrade hur bilen hanterar "handskakningar" med 4G-nätet.
Enligt Gemini:
Varför lyser airbag-lampan?
Enyaq (och hela MEB-plattformen) har en sensor i förarsätet som känner av om någon sitter där. Om du sitter i stolen, eller trycker ner dynan med ett knä samtidigt som du pillar med säkringarna, tror bilen att den är "igång".
När du då drar säkring 19 (som också har kopplingar till säkerhetssystem/nödsamtal), registrerar bilen att en kritisk säkerhetskomponent försvann under drift.
Detta sätter en permanent felkod. Till skillnad från en varningslampa för t.ex. låg spolarvätska, slocknar en airbag-lampa aldrig av sig själv, även om du sätter tillbaka säkringen. Den kräver att en verkstad (eller någon med en ODB-läsare som VCDS/OBDeleven) går in och raderar felkoden manuellt.
ME3.8 Denna version, som rullades ut under 2024/2025, var specifikt utformad för att stabilisera uppkopplingen inför nedstängningen av de gamla näten. Den förbättrade hur bilen hanterar "handskakningar" med 4G-nätet.
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Ja att rycka säkring med bilen igång är inte så bra kanske.
3.8 borde fixat någon typa av problem med 2G/3G som jag inte helt är insatt i alla detaljer.
3G släcktes vid årsskiftet väl och nu vad det den 13 som min LTE ansluting försvann.
Enligt tabell från skoda så ska min bil inte funka utan att ladda in 3.8 som jag dock har och det gick utan bekymmer, men ändå funkar inte LTE.
https://www.skoda.se/infotainment-och-a ... g-3g-natet
3.8 borde fixat någon typa av problem med 2G/3G som jag inte helt är insatt i alla detaljer.
3G släcktes vid årsskiftet väl och nu vad det den 13 som min LTE ansluting försvann.
Enligt tabell från skoda så ska min bil inte funka utan att ladda in 3.8 som jag dock har och det gick utan bekymmer, men ändå funkar inte LTE.
https://www.skoda.se/infotainment-och-a ... g-3g-natet
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Fick svar från min kontakt på Skoda att det är Serverproblem på Skoda centralt som tydligen kapar anslutningen.
-
molb
- Bilmodell: Skoda Enyaq IV80
- Kontakt:
Samma datum....exakt samma problem!
Har prövat säkringen, gjorde ingen skillnad. Verkar som skoda servar har problem......antar att det bara är och vänta ut det? Och skrapa rutorna för hand så länge....brrr
Har prövat säkringen, gjorde ingen skillnad. Verkar som skoda servar har problem......antar att det bara är och vänta ut det? Och skrapa rutorna för hand så länge....brrr
-
molb
- Kontakt:
Läste något, att man inte får röra stolen när man gjorde det!(dvs aktivera bilen) Då blev det precis som du beskriver det, problem med airbag.nilsskytte skrev: 14 januari 2026, 17:37 Hej
Samma på min enyaq.
-
rqu
- Kontakt:
Men om.det.är som på bilden, att den indikerar E som i Edge så är det ju data över enhanced 2G, så det lär inte funka att koppla sig mot Skoda med så låg hastighet. Konstigt att den inte lyckades hitta någon 4G där du ställt bilen! Det är bilen som dummar sig skulle jag gissa.
Att få igång värmen brukar jag lösa med inställningen i schemat i bilen, men det funkar ju bara på sparade platser, men det går ju att göra även för bara värmen tror jag.
Att få igång värmen brukar jag lösa med inställningen i schemat i bilen, men det funkar ju bara på sparade platser, men det går ju att göra även för bara värmen tror jag.
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Nu funkar det igen! Gav bilen wifi och tror det kom en uppdatering just då, eller bara ett sammanträffande...
-
molb
- Kontakt:
Igår...på vägen hem. Efter försöket med säkringen.
Så testa jag att byta användare till Gäst och välja sekretess läge . Då stänger den av uppkopplingen, och en "spion" icon dyker upp.
När jag sen byte tillbaka till min vanliga användare. Så hoppa det igång!
Om detta va tillfällighet eller ej, vet jag inte!
Online igen, sen som du skriver. Kom där en uppdatering idag.
Så testa jag att byta användare till Gäst och välja sekretess läge . Då stänger den av uppkopplingen, och en "spion" icon dyker upp.
När jag sen byte tillbaka till min vanliga användare. Så hoppa det igång!
Om detta va tillfällighet eller ej, vet jag inte!
Online igen, sen som du skriver. Kom där en uppdatering idag.
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Nu är bilen online, men enl. Appen får jag ingen kontakt med bilen och ser inte aktuell status eller kan sätta igång värmaren. Har installerat om appen...
-
rqu
- Kontakt:
Mitt tips är att testa:
Radera Huvudanvändare i bilen.
Vänta över natten.
Bli Huvudanvändare igen.
En enkel sak att dubbelkolla: Har licensen för "Remote Access" gått ut? Det är väl nåt som är gratis i 3 år?
Radera Huvudanvändare i bilen.
Vänta över natten.
Bli Huvudanvändare igen.
En enkel sak att dubbelkolla: Har licensen för "Remote Access" gått ut? Det är väl nåt som är gratis i 3 år?
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Abonnemanget har inte gått ut. Men bilen är online nu, så jag tycker det borde funka. Får hoppas det är nått skoda beskymmer fortfarande som inte är löst...
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Efter att bilen kom online igen så funkade det i c:a en vecka. Tror att det kom någon uppdatering till bilen och sen försvann kontakten med bilen i appen.
Nu idag var bilen inne på skoda och de löste det. Någonting i någon ecu fallerade och gjorde att ingen kommunikation funkade...
Läste ut felkoder igår och googlade i förebyggande syfte...
Ett par olika felkoder kom upp och Ai sa att de kan ha att göra med uppdateringar eller mjukvaruförändringar.
Nu idag var bilen inne på skoda och de löste det. Någonting i någon ecu fallerade och gjorde att ingen kommunikation funkade...
Läste ut felkoder igår och googlade i förebyggande syfte...
Ett par olika felkoder kom upp och Ai sa att de kan ha att göra med uppdateringar eller mjukvaruförändringar.
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Hej!
"Ingen Anslutning" till bilen i appen igen. Bilen är online, Skoda har inte problem enligt verkstan och GPS verkar vara ok. Mycket tråkigt att åka till verkstad igen för nått sånt här obetydligt med ändå viktigt nu när man vant sig vid nått så självklart som att alltid kunna se status.
"Ingen Anslutning" till bilen i appen igen. Bilen är online, Skoda har inte problem enligt verkstan och GPS verkar vara ok. Mycket tråkigt att åka till verkstad igen för nått sånt här obetydligt med ändå viktigt nu när man vant sig vid nått så självklart som att alltid kunna se status.
-
rqu
- Kontakt:
Samma gäller för mig. Läste på Facebook-gruppen att det är fel hos Skoda.
Nätverksstrul
Har nu fått info om att Tele2 abonnemanget i Skodas paket strular, vilket ska vara anledningen till att det för vissa inte går att koppla upp sig till bilen eller använda vissa appar. Planeras vara löst under veckan.