Kodiaq iV: Hur undvika urladdat 12-voltbatteri efter senarelagd användning av laddbox

I detta forum skriver vi om Skoda Kodiaq.
Nightflight
Bilmodell: Kodiaq iV
Kontakt:

Kodiaq iV: Hur undvika urladdat 12-voltbatteri efter senarelagd användning av laddbox

Inlägg av Nightflight »

Trots uppdatering av min Kodiaq iV sommaren 2025 kvarstår problemet att 12-voltbatteriet ibland laddar ur sig i samband med laddning av högvoltbatteriet från vår
laddbox. Jag har idag suttit i min bil och noterat vad som händer när laddkabeln från laddboxen har kopplats in i bilens laddkontakt:

1. Laddkabeln kopplas in i bilens laddkontakt. Laddboxen är inställd på att leverera laddström.
Högvoltbatteriet har en laddnivå på 75 % och max laddnivå är inställd på 80 %.
Laddning sker tills laddnivån kommer upp till 80 %, varpå laddningen avbryts. Ingen urladdning sker av 12-voltbatteriet. Tvärtemot har det laddats något.

2. Laddkabeln kopplas in i bilens laddkontakt. Laddboxen är inställd på att INTE leverera laddström. Detta för att avvakta en period med
lågt el-pris från nätet och/eller dagsljus med el från solpaneler nästa dag (eller senare).
Högvoltbatteriet har en laddnivå på 75 % och max laddnivå är inställd på 80 %.
Bilen kopplar ner samtliga system och ingen laddning av högvoltbatteriet sker, MEN efter cirka 5 minuter startar bilen upp elsystemet för att kontrollera om laddboxen
lämnar elström. Denna kontroll pågår cirka 5 minuter varunder 12-voltbatteriet laddas ur, varefter bilen kopplar ner samtliga system.
Därefter upprepas denna process tills antingen laddkabeln kopplats loss från bilens laddkontakt eller laddboxen börjat leverera elström.

I sämsta fallet har 12-voltbatteriet laddats ur ner till 7 volt då bilen inte längre kan öppnas med fjärrnyckeln. Med hjälp av nyckeln infälld i fjärrnyckeln och ett mekaniskt
lås i dörrhandtaget kan man komma in i bilen, men det går inte att starta upp elsystemet. Bilen är elektriskt ”död” och endast med hjälp av startkablar från en annan bil
eller bärgningsbil kan bilen startas upp. Notera att batteriet är helt inkapslat, varför man inte kommer åt batteripolerna. Pluspolen är åtkomlig via en metallbit under
säkringslådans plastlock och minuspolen via en metallbit vid motorutrymmet bakre vägg. Eventuellt krävs en kvarts laddning av batteriet för att inte bensinmotorn skall
stanna. Detta hände mig morgonen efter leverans av bilen dagen före !!! Dock har det inte hänt efter att systemet uppdaterades på verkstad sommaren 2025.

3. Problemet i steg 2 ovan kan undvikas genom att max laddnivå i bilen ändras genom användning av Skoda-appen till en nivå lägre än aktuell laddnivå i högvoltbatteriet.
Om aktuell laddnivå är t.ex. 75 % sätts max laddnivå till 70 %. Då kommer bilen inte att starta upp gång på gång för att ladda högvoltbatteriet.
När det sedan är dags för laddning ändras max laddnivå till 80 %, varefter laddboxen kan börja leverera elström till bilen.

4. Om metoden under punkt 3 ovan inte kan användas eller anses opraktisk, återstår endast att inte sätta i laddkabeln i bilens laddkontakt förrän laddning skall ske.

/Nightflight